Op Kindcentrum Het Sterrenwerk vinden we het belangrijk dat we een veilige omgeving hebben voor leerlingen, ouders/verzorgers en schoolprofessionals. Daarom heeft Sophia Scholen een beleidsplan ‘sociale veiligheid’ gerealiseerd. Het beleidsplan is weergegeven in een interactieve PDF. Klik hieronder op de afbeelding om dit interactieve PDF te openen.
Doel van het beleid
Het doel van sociale veiligheid is om een zo veilig mogelijke ontwikkel-, leer- en werkomgeving te creëren voor leerlingen, schoolprofessionals en ouders/verzorgers. Wij streven naar een leef- en leerklimaat waarin onze medewerkers en onze leerlingen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. We proberen hierdoor alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen en daar waar zich incidenten voordoen adequate maatregelen te treffen om verdere escalatie te voorkomen. De onderwijsinspectie ziet toe op dit te voeren beleid, omdat sociale veiligheid, naast onze wens, ook een wettelijke zorgplicht is.
School-specifieke informatie wat niet in het interactieve beleid staat
Het beleidsstuk is geldig voor alle Sophia Scholen. Er zijn ook een aantal school-specifieke zaken, die niet in het interactieve beleid staan. Deze staan hieronder beschreven.
Relevante contactpersonen omtrent Sociale Veiligheid binnen onze school
- Aandachtsfunctionaris Huiselijk Geweld en Kindermishandeling: Tinka Persoon, tpersoon@sophiascholen.nl
- Vertrouwenspersoon: Marry Bemelman, mbemelman@sophiascholen.nl
- Leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel
- Directeur: Adelheid Bierman, directie.sterrenwerk@sophiascholen.nl
Als er sprake is van een sociaal-onveilige situatie op school kunt u terecht bij ons aanspreekpunt: Tinka Persoon, tpersoon@sophiascholen.nl.
Gedragsregels
Naast de vier omgangsnormen uit het Veiligheidsplan besteden de leerkrachten in het begin van het schooljaar veel aandacht aan de groepsvorming en Sociale Veiligheid. Dit doen zij onder andere door samen met de groep de groepsregels op te stellen. Verder worden er activiteiten aangeboden om de groepsvorming te stimuleren.
Lesprogramma
Om Sociale Veiligheid te borgen zorgen wij ervoor dat dit structureel in ons lesprogramma terugkomt door gecertificeerde methoden te gebruiken, waaronder:
- ‘Kriebels in je buik’, lessen voor relaties en seksualiteit voor groep 1 t/m 8;
- De Kanjertraining lessen over sociaal emotionele ontwikkeling voor groep 1 t/m 8;
- Het signaleringsinstrument Kanvas, die de sociaal emotionele ontwikkeling in kaart brengt;
- Het SENSOA vlaggensysteem voor omgang met seksueel grensoverschrijdend gedrag;
- Weerbaarheidstraining voor het verbeteren van zelfbeheersing, zelfreflectie en zelfvertrouwen.
Extra ondersteuning van leerlingen
Soms heeft een leerling meer zorg nodig dan wij in samenwerking met u als ouder kan bieden. Dan wordt contact opgenomen met externe professionals, zoals de medewerkers van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), Jeugd- en gezinsteam of ‘Veilig Thuis’. In overleg met u wordt besloten welke (extra) ondersteuning uw kind kan gebruiken en hoe dit geregeld wordt.
- De contactpersoon van het jeugd- en gezinsteam is: Nikita Ebbing sassenheimwarmond@voorieder1.nl
- De contactpersoon van het CJG (jeugdverpleegkundige) is de schoolarts: M. Adema, m.adema@ggdhm.nl.
Burgerschapsvorming
Met ons onderwijs willen we kinderen voorbereiden op hun toekomst en hun rol in de maatschappij. Hiervoor is het belangrijk dat zij kennis ontwikkelen over en inzicht verwerven in algemeen aanvaarde normen en waarden en weten hoe zij daarnaar moeten handelen. We willen hen respect voor onze democratische rechtstaat bijbrengen en leren wat dit betekent. Net als ieder ander hebben zij een stem, mogen zij meepraten over belangrijke zaken en zorgen we ervoor dat ze zich betrokken voelen bij de klas, de school en de omgeving van de school. Iedere dag proberen we de kinderen te laten nadenken over hun eigen rol in deze democratische samenleving. Tijdens de lessen besteden we daarom actief aandacht aan democratie, participatie en de eigen identiteit: wie ben ik en wie is die ander? Dit noemen we actief burgerschap. Actief burgerschap is een leerstofonderdeel van de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling die wij op school gebruiken. Het is echter ook verweven met onze hele manier van lesgeven en omgaan met onze leerlingen.
Klankbord/ leerlingenraad
Vanaf schooljaar 2021-2022 zijn we op kindcentrum het Sterrenwerk gestart met een Leerlingenraad.